Från och med den 1 januari 2027 införs krav på fastighetsnära insamling (FNI) av förpackningar. Det innebär att alla hushåll ska kunna sortera sina förpackningar (papper, plast, metall och glas) i direkt anslutning till sin bostad.
För vår samfällighet innebär detta att vi behöver anpassa våra avfallslösningar så att sortering kan ske på ett enkelt och tillgängligt sätt för alla medlemmar. Syftet med FNI är att öka återvinningen, minska miljöpåverkan och göra det lättare för hushållen att sortera sitt avfall korrekt.
Styrelsen kommer att arbeta vidare med hur detta ska lösas praktiskt inom området och återkommer med mer information om eventuella förändringar samt placering av kärl.
Har du frågor eller synpunkter är du välkommen att kontakta styrelsen.

